keskiviikko 14. joulukuuta 2011

Terveyden määritelmä

Maailman terveysjärjestö WHO on määritellyt terveyden seuraavasti: "Terveys on täydellinen ruumiillisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila". Tämä kävi ilmi Syöpä-lehden (6/2011) pääkirjoituksesta, jossa Päivi Hietanen pohti terveyden määritelmää ja sitä mitä terveys kenellekin on. Minun mielestäni elämä olisi melkoista korkealentoa, jos tämän lauseen perusteella pystyisi määrittelemään itsensä terveeksi. Pääkirjoituksen lopuksi todettiin, että sairaudet ovat yksinkertaisesti vain osa elämää. Sairastuneet tietävät Hietasen mukaan, että täydellinen terveys on arvokasta, mutta siitä luopumisesta seuraa myös paljon hyvää. Mikään ei ole hetkeen lohduttanut minua niin paljon kuin nämä Päivi Hietasen kirjoittamat sanat. Minun ei tarvitse lokeroida itseäni eikä tuntea itseäni sairaammaksi kuin olen. Vaikka olen yrittänyt ajatella näin aiemminkin, pääkirjoitus vahvisti tätä tunnetta entisestään. En ehkä yhdeltä osin täytä tuota yllä mainittua WHO:n määritelmää, mutta mitä sitten? Sairaus on vain yksi osa minun ja muiden sairastuneiden elämää eikä se määritä meitä kokonaan. WHO ehdottaakin pääkirjoituksen mukaan nyt uutta terveyden määritelmää: "Terveys on sitä, että kykenee sopeutumaan ja huolehtimaan itsestään silloin, kun kohtaa tunne-elämän tai ihmissuhteiden ristiriitoja tai ruumiillisia sairauksia." Tähän minäkin voin yhtyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti